Zavedenie refinančného systému

Aj keď vyhodnocovanie doplnených priorít a úloh v konkretizácií stratégie je predčasné a bude predmetom hlavne vyhodnotenia roku 2005, možno konštatovať fakt, že ARDAL sa snaží už od začiatku roka 2005 využívať na krytie potrieb štátu súvisiacich s financovaním štátneho rozpočtu a s riadením likvidity centralizované finančné zdroje ŠP.

ARDAL sa tak podarilo transformovať riadenie likvidity dvoch štátnych subjektov do riadenia likvidity jedného, čím došlo k úspore nákladov pri presune finančných prostriedkov medzi viacerými finančnými subjektmi (medzi finančnými inštitúciami, ktoré úverujú štát, a v ktorých si ŠP ukladá prebytočné zdroje), úspore úrokových marží pri čerpaní pôžičiek, pri deponovaní prebytočných zdrojov a pri znížení nákladov súvisiacich s tvorbou povinných minimálnych rezerv.

ARDAL

ARDAL od začiatku svojej pôsobnosti vykonávala svoju hlavnú činnosť v súlade so zákonmi, pričom jej hlavným cieľom bolo zmapovanie celkovej pozície štátneho dlhu vrátane potenciálnych rizík vyplývajúcich z pozície štátu, zavedenie komerčných postupov do zabezpečovania krytia štátneho dlhu a štátneho rozpočtu, ktoré umožňujú príslušné zákony na jednej strane a efektívneho zhodnocovania voľných finančných zdrojov na strane druhej. V tomto duchu ARDAL vypracovala Stratégiu pre riadenie dlhu do roku 2006, ktorá bola schválená Vládou SR. Po ročnom napĺňaní stratégie možno konštatovať zmenu pozície štátu na domácom finančnom a kapitálovom trhu ako aj na zahraničných trhoch. Štandardizovaním objemu a počtu emisií sa podarilo priblížiť štandardom medzinárodných kapitálových trhov. Lepšou komunikáciou s investormi a zverejnením záväzného harmonogramu na obdobie jedného roka sa podarilo transparentne predstaviť zámery emitenta čo vytvorilo väčšiu dôveru voči štátu na domácom, ale i zahraničnom trhu.

Centralizáciou štátnych finančných prostriedkov do Štátnej pokladnice, využívaním a skoordinovaním všetkých možností financovania štátneho dlhu a štátneho rozpočtu (§5 zákona č. 386/2002 Z.z. o štátnom dlhu a štátnych zárukách) štát sa dostal do pozície, v ktorej dokázal dosiahnuť lepšie podmienky pri financovaní svojich potrieb. V súčasnosti ceny dlhopisov ovplyvňuje štát  viac ako veľkí hráči na trhu, ktorí v minulosti aj diktovali splatnosti štátnych dlhopisov. K tejto pozícií prispel aj fakt, že v porovnaní s minulosťou je štát schopný kvalitne a v omnoho kratšom čase umiestniť zahraničné štátne dlhopisy na zahraničnom kapitálovom trhu za veľmi dobrých finančných podmienok. Charakteristiky vydávaných štátnych dlhopisov sú stanovené tak, aby boli eliminované riziká, medzi ktoré patrí najmä refinančné, likviditné riziko a riziko citlivosti na úrokovú sadzbu. Kurzové riziko sa ARDAL.