Verejné výdavky – štruktúra
Verejné výdavky predstavujú vzťahy rozdelenia a použitia verejných rozpočtov a mimorozpočtových účelových fondov v rozpočtovej sústave. Prostredníctvom verejných výdavkov sa financujú netrhové činnosti štátu a územnej samosprávy v súvislosti s decentralizáciou niektorých funkcií štátu na územné samosprávy. Tomu potom musia zodpovedať aj funkcie verejných financií a teda aj verejných výdavkov. Jednotlivé činnosti sa zabezpečujú prostredníctvom inštitúcií a organizácií, ktoré si na tieto úlohy zriaďuje štát a samosprávy. Verejné výdavky sú taktiež nástrojom financovania potrieb týchto inštitúcií, ktoré z verejných výdavkov hradia náklady na svoju činnosť.
Verejné výdavky plnia tieto funkcie:
- alokačná,
- distribučná,
- stabilizačná,.
Cieľom alokačnej funkcie verejných výdavkov je financovať alokačné netrhové činnosti štátu, t. j. zabezpečovať verejné statky pre obyvateľstvo. Alokačnými výdavkami sú výdavky na nákup tovaru a služieb, výdavky na zabezpečovanie verejných statkov a to ako prostredníctvom verejného sektora, tak aj verejnými zákazkami v súkromnom sektore. Napriek tomu, že alokačné výdavky verejných rozpočtov rastú, ich podiel na celkových verejných výdavkov buď stagnuje alebo klesá. Dôvodom je zvyšovanie podielu redistribučných výdavkov, najmä sociálnych transferov obyvateľstvu. Je tu aj úsilie štátu a samospráv získavať prostredníctvom užívateľských poplatkov od občanov príspevky na úhradu nákladov na zmiešané verejné statky (napr. poplatky za užívanie diaľnic a pod.). V poslednom čase vo väčšine štátov alokačné funkcie sú čiastočne decentralizované na územné samosprávy a tak dochádza aj k čiastočnej decentralizácii verejných výdavkov v rozpočtových sústavách. Vo vyspelých krajinách sa v posledných tridsiatich rokoch zvyšuje podiel alokačných výdavkov rozpočtov územných samospráv na zabezpečovanie verejných statkov na celkových verejných výdavkoch.
Redistribučné funkcie verejných výdavkov majú za cieľ financovať redistribučné činnosti štátu. O cieľoch a nástrojoch redistribúcie rozhoduje parlament. Hlavnými nástrojmi redistribúcie sú najmä výdavky štátneho rozpočtu v podobe peňažných transferov rôznym subjektom, prostredníctvom ktorých sa zmierňujú rozdiely v dôchodkoch a majetku. Transfery majú charakter účelových alebo neúčelových dotácií, príspevkov (napr. príspevkovým organizáciám) plošných alebo adresných sociálnych dávok.
Vypracovanie GDPR od outsourcingovej spoločnosti SAFEDATA
Nové nariadenie GDPR z roku 2018 zaviedlo na Slovensku predovšetkým jednotnú právnu úpravu ochrany osobných údajov v celej EÚ. Sprísnili sa pravidlá spracovania osobných údajov občanov EU a zvýšili sa dramaticky sankcie. Rozšírila sa aj teritoriálna pôsobnosť, tzn. že sa začala uplatňovať na európske organizácie a aj na organizácie, ktoré nie sú usadené v EÚ, ak ponúkajú služby dotknutým fyzickým osobám v EÚ. Neváhajte ak nemáte ešte ošetrené GDPR nariadenie vo vašej spoločnosti a nechajte si vypracovať GDPR dokumentáciu u outsourcingovej spoločnosti SAFEDATA. Firma Safedata.sk vypracovala viac ako tisícky dokumentácií pre spoločnosti na celom Slovensku.
K redistribučným výdavkom patria aj dotácie v rámci rozpočtovej sústavy, najmä dotácie zo štátneho rozpočtu do rozpočtov jednotlivých článkov územnej samosprávy. Transfermi sa zmierňujú rozdiely v najmä v daňových príjmoch medzi obcami alebo regiónmi. Dotácie majú umožniť poskytovať občanom určitý štandard základných druhov verejných statkov na území celého štátu bez ohľadu na rozdielnu daňovú kapacitu v obciach a regiónoch. Dotácie sa poskytujú vo forme:
– bežných dotácií určených na financovanie neinvestičných, resp. prevádzkových potrieb, pričom môže ísť o účelové dotácie s vopred určeným účelom financovania alebo neúčelové, ktoré nie je viazané na nijaký vopred vymedzený účel,
– kapitálových – investičných účelových dotácií, ktoré sú určené na financovanie konkrétnej investície vo verejnom sektore ( výstavba školy, komunálnych bytov a pod.). Tieto prostriedky musia byť prísne zúčtovateľné.
Redistribučné výdavky sú objemovo významné predovšetkým v štátnom rozpočte. Sú to predovšetkým transfery obyvateľstvu, výdavky na sociálne zabezpečenie, rôzne druhy sociálnych výdavkov. V menšej miere sa na sociálne potreby vydávajú redistribučné výdavky z rozpočtov územných samospráv. Sú nástrojom regionálnej politiky. Redistribučné výdavky majú v samosprávnych rozpočtoch zvyčajne charakter doplnkových sociálnych výdavkov k štátnym sociálnym výdavkom. Preto sú zvyčajne jednorazové. Redistribučný účinok majú aj niektoré alokačné výdavky, pretože niektoré verejné statky spotrebúvajú najmä chudobnejšie skupiny, pre ktoré sú aj zabezpečované.
Úlohou stabilizačnej funkcie verejných financií je financovať stabilizačné a regulačné netrhové činnosti štátu. Táto oblasť činnosti sa zabezpečuje najmä cez stabilizačné výdavky štátneho rozpočtu s cieľom ovplyvňovať dopyt prostredníctvom výdavkov na nákup tovaru a služieb pre verejný sektor teda cez vládny dopyt a sprostredkovane peňažnými transfermi obyvateľstvu alebo podnikom teda cez súkromný dopyt. Štát sa takto stabilizačnými výdavkami snaží ovplyvňovať ekonomiku, najmä hospodársky rast a zamestnanosť. Sú nástrojom na financovanie cieľov stabilizačnej fiškálnej politiky.