- Superior performance
Dominantné firmy sú výsledkom troch typov príčin:
- mergers – zjednotenie
- superior performance – nadradené postavenie
- anticompetitive actions – protikonkurenčné konanie
Väčšina prípadov je tvorená kombináciou viacerých týchto faktorov.
Prípadová štúdia: Bežný model podľa autora je: nejaká nadradenosť, ktorá sa prejaví na začiatku, je postupne nahradzovaná malou alebo žiadnou nadradenosťou. Veľa firiem si získava nadradené postavenie buď nejakým novým produktom, alebo marketingovým ťahom. Ďalej však už využívajú iba nejaké strategické výhody, ktorými si snažia udržať nejaký stupeň dominancie, nadradenosť však zaniká.
Príkladom sú: Kodak, Kellog (cereálie), IBM, Gillette a General Motors taktiež využívali nejaké dôležité novinky, aby zvýšili svoju vedúce postavenie na trhu. Ale všetky si potom osvojili selektívne oceňovanie a strategické konanie, aby konkurencia bola potlačená. Všetky sa potom vyvíjali k štandardnej úrovni výkonnosti a inovácie, čím si uchovávali vedúce postavenie na trhu a vysoké zisky po desaťročia. S narastajúcimi sa konkurenčnými tlakmi počas 80. rokov 19. storočia, začali strácať významný podiel na trhu, prejavovali sa už iba ako priemerné a byrokratické.
- Economies of scale (úspory z výroby)
Technické úspory: sú výsledkom výrobných aktivít; redukujú pomer medzi vstupmi a výstupmi, autor ich označuje za skutočné sociálne zisky, ktoré firma získava ako príjem, alebo prechádzajú na zákazníkov v podobe nižších cien
Peňažné úspory: vznikajú predovšetkým z nižších vstupných cien, ktoré platí firma; objemové zľavy sú bežným prejavom tohto zníženia cien. Z týchto nižších vstupných cien, sú väčšie firmy schopné poskytnúť nižšie ceny pre zákazníkov, ale nie preto, že by ich výrobná technológia bola lepšie organizovaná. Preto peňažné úspory sa nepovažujú za sociálne zisky.
Ďalším typom úspor sú economies of scope- úspory zo sortimentu: je to vlastne akési slovné spojenie označujúce také „účinky siete“ (network effects), ktoré sa vyskytujú vo firmách poskytujúce nejaké spríbuznené produkty. Typickým príkladom sú telefonické systémy, letecká doprava, mestská autobusová doprava. Môže to však viesť k vytvoreniu monopolu, ale takisto sa môže vytvoriť výborná spolupráca medzi firmami (letecké linky, vlakové trate, dokonca telefónne firmy). Napr. letecká spoločnosť ponúka let New York- San Francisco, ale svoju ponuku môžu rozšíriť o let New York- Chicago, a Chicago- San Francisco v nízkych hraničných cenách.