Existujú tisícky trhov a evidencia týchto trhov nie je kompletná, preto ekonómovia nemôžu byť presní pri určovaní monopolu v celej ekonomike.
Príčiny rastúcej konkurencieschopnosti
- zvýšenie konkurencieschopnosti dovozom
Dovoz vzrátol na význame od polovice 60. rokov, kedy tvoril v niektorých odvetviach 10 % amerického odbytu. Konkurencieschopnosť v dôsledku dovozu má špeciálnu silu, čo dokazujú aj jeho podiely na trhu. Je to tak preto, lebo títo konkurenti s nízkymi cenami boli schopní odignorovať tichú dohodu domácich výrobcov o stanovení vyšších cien. Tým vlastne domáci výrobcovia boli ovplyvnení stanovovať ceny podľa dovozcov na základe vyššej konkurencie (napríklad automobilový, oceliarsky a elektrotechnický priemysel).
- protimonopolné konanie
Ohodnotiť účinky protimonopolného konania nie je tak jednoduché z týchto dôvodov:
- oficiálne protimonopolné prípady sú len malým zlomkom protimonopolnej aktivity, ďalšie prípady sú uzavreté v rámci dohody, iné sa zasa docieľujú zverejnením výhrad voči správaniu sa na trhu, tie v skutku nie sú ešte súdnymi žalobami
- protimonopolné ekonomické účinky je ťažké presne určiť, problém je hlavne v ich trvaní. Niektoré majú len veľmi krátkodobé následky a to tak, že postihnuté firmy sú len penalizované pokutami, iné zasa majú účinky aj niekoľko rokov.
Napriek týmto obtiažnostiam, protimonopol má stály vplyv na stupeň konkurencie v ekonomike. Protimonopolné obmedzenia na určovaní cien a zlučovaniach firiem udržujú konkurenciu v celej ekonomike v oveľa vyššom stupni, než by existovala bez protimonopolu.
- deregulácia (usmernenie)– de-regulation
Od roku 1975 deregulácia ako zdroj novej konkurencie získala veľkú publicitu. Skutočné impulzy, ktoré sa skrývali za dereguláciou, pochádzali zväčša z protimonopolných agentúr predovšetkým v takých oblastiach ako- doprava, komunikačné spoje, burza cenných papierov, bankovníctvo. Čiže, keď to pojmeme spolu, úloha deregulácie pri zvýšení konkurencieschopnosti bola ohraničená a tesne prepojená s protimonopolom.