Otázka verejných financií Európskej únie je jednou z veľmi dôležitých okolností, ktorá ovplyvňovala a v budúcnosti bude mať ešte vážnejší vplyv na celkový chod tohto spoločenstva európskych štátov. Je preto logické, že je zakotvená tiež v základnom dokumente – Zmluve o založení Európskeho spoločenstva. Časť V Zmluvy obsahuje dve gruntové hlavy. Kým hlava I. obsahuje ustanovenia o orgánoch spoločenstva, hlava II. sa zaoberá finančnými ustanoveniami. Aj z tejto legislatívnej úpravy je zrejmé, že Spoločenstvo takto zmluvne vyjadrilo skutočnosť tvorby – zhromažďovania, rozdeľovania a kontroly verejných financií v záujme zabezpečenia fungovania Spoločenstva. V právnej úprave (v Zmluve o založení Európskeho spoločenstva) v podobe finančných ustanovení teda môžeme vidieť základnú právnu úpravu verejných financií Európskej únie a teda matériu, ktorá by mala byť predmetom skúmania finančného práva. Právnou konkretizáciou finančných ustanovení sú články 199 – 209 Zmluvy.
Pre každý finančný rok sa predbežne vyčíslia všetky príjmy a výdavky Spoločenstva, vrátane tých, ktoré sa týkajú Európskeho sociálneho fondu, a zahrnú sa do rozpočtu. V rozpočte sa vykazujú administratívne výdavky orgánov vyplývajúce z ustanovení Zmluvy o Európskej únii, ktoré sa týkajú spoločnej zahraničnej a bezpečnostnej politiky a spolupráce v oblasti justície a vnútorných vecí. Prevádzkové náklady vyplývajúce z vykonávania týchto ustanovení sa môžu zahrnúť do rozpočtu za podmienok vymedzených touto zmluvou. Rozpočtové príjmy a výdavky musia byť v rovnováhe.
Komisia so zreteľom na dodržiavanie rozpočtovej disciplíny nepredloží Spoločenstvu žiaden návrh aktu, nezmení svoje návrhy, ani neprijme žiadne vykonávacie opatrenie, ktoré by mohlo závažne ovplyvniť rozpočet bez toho, aby neposkytla záruku, že takýto návrh alebo opatrenie možno financovať v medziach limitu vlastných zdrojov Spoločenstva.
Výdavky zahrnuté do rozpočtu sa schvaľujú na jeden finančný rok. Všetky rozpočtové prostriedky, ktoré sa do konca finančného roka nevyčerpajú, s výnimkou prostriedkov vyčlenených na platy zamestnancov, sa môžu previesť nanajvýš do nasledujúceho finančného roka.
Rozpočtové prostriedky sa delia podľa kapitol, do ktorých sa výdavky zahrnujú podľa druhu alebo účelu, a ak je to potrebné, delia sa ďalej.
Výdavky Európskeho parlamentu, Rady, Komisie a Súdneho dvora sú uvedené v osobitných častiach rozpočtu, čo nevylučuje zvláštnu úpravu určitých spoločných výdavkov.
Finančný rok
Finančný rok sa začína 1. januára a končí 31. decembra. Každý orgán Spoločenstva vypracuje do 1.júla odhad svojich výdavkov. Komisia zapracuje tieto odhady do predbežného návrhu rozpočtu. Pripojí k nemu stanovisko, ktoré môže obsahovať odlišné odhady. Predbežný návrh rozpočtu zahrnuje predpokladané výdavky a príjmy. Komisia predloží predbežný návrh rozpočtu Rade najneskôr do 1. septembra roku, ktorý predchádza príslušnému finančnému roku. Ak má Rada úmysel odchýliť sa od predbežného návrhu rozpočtu, konzultuje s Komisiou, prípadne aj s inými zainteresovanými orgánmi. O návrhu rozpočtu sa Rada uznáša kvalifikovanou väčšinou a predkladá ho Európskemu parlamentu. Návrh rozpočtu sa predkladá Európskemu parlamentu najneskôr do 5. októbra roku, ktorý predchádza príslušnému finančnému roku.
Európsky parlament má právo absolútnou väčšinou hlasov poslancov zmeniť návrh rozpočtu a väčšinou odovzdaných hlasov navrhnúť Rade zmeny výdavkov v tomto návrhu, ktoré nevyhnutne vyplývajú z tejto zmluvy alebo z aktov prijatých v súlade s touto zmluvou.
Ak Európsky parlament návrh rozpočtu do 45 dní po jeho predložení odsúhlasí, je rozpočet s konečnou platnosťou schválený. Ak Európsky parlament v tejto lehote návrh nedoplní, ani v ňom nenavrhne žiadne zmeny, rozpočet sa pokladá za schválený s konečnou platnosťou.
Ak Európsky parlament v tejto lehote prijme doplnky alebo navrhne zmeny, navrhovaný rozpočet spolu s doplnkami alebo návrhmi zmien bude predložený Rade.
Návrh rozpočtu sa upraví podľa návrhov zmien prijatých Radou.
Ak v lehote 15 dní od predloženia návrhu rozpočtu Rada nezmení žiaden z doplnkov prijatých Európskym parlamentom a ak prijme jeho návrhy zmien, rozpočet sa pokladá za prijatý s konečnou platnosťou. Rada vyrozumie Európsky parlament o tom, že nezmenila žiaden z doplnkov a že návrhy zmien boli prijaté.
Ak rada v tejto lehote pozmení jeden alebo viac doplnkov prijatých Európskym parlamentom, alebo ak zamietne alebo zmení jeho návrhy zmien, zmenený rozpočet sa znovu predloží Európskemu parlamentu. Rada informuje Európsky parlament o výsledkoch svojich rokovaní.
Európsky parlament, ktorý bol informovaný o výsledku rokovania o svojich návrhoch zmien, môže v pätnásťdňovej lehote väčšinou hlasov poslancov a trojpätinovou väčšinou odovzdaných hlasov doplniť a zamietnuť zmeny doplnkov, ktoré navrhla Rada, a rozpočet schváliť. Ak v tejto lehote Európsky parlament neprijme žiadne rozhodnutie, rozpočet sa pokladá za schválený s konečnou platnosťou. Po skončení takéhoto postupu predseda Európskeho parlamentu vyhlási, že rozpočet je s konečnou platnosťou schválený. Zo závažných dôvodov však Európsky parlament väčšinou hlasov poslancov a dvojtretinovou väčšinou odovzdaných hlasov môže zamietnuť návrh rozpočtu a požiadať o predloženie nového návrhu.
Maximálna sadzba
Maximálna sadzba sa oznámi všetkým orgánom Spoločenstva do 1. mája. Tieto orgány ju pri príprave rozpočtu musia rešpektovať, ak sa neustanoví inak. Ak miera zvýšenia výdavkov nevyplývajúcich zo zmluvy alebo z právnych aktov vydaných v súlade s ňou podľa návrhu rozpočtu zostaveného Radou presiahne maximálnu sadzbu, Európsky parlament v rámci výkonu svojich právomocí prijímať doplnky môže zvýšiť celkovú sumu týchto nákladov najviac o polovicu maximálnej sadzby.Ak Európsky parlament, Rada alebo Komisia uznajú, že činnosť Spoločenstva nevyhnutne vyžaduje prekročiť sadzbu stanovenú postupom podľa tohto odseku, Rada a Európsky parlament môžu vzájomnou dohodou stanoviť novú sadzbu, pričom Rada sa o tom uznáša kvalifikovanou väčšinou a Európsky parlament väčšinou hlasov poslancov a trojpätinovou väčšinou odovzdaných hlasov.
Komisia každoročne predkladá Rade a Európskemu parlamentu záverečný účet rozpočtového hospodárenia za predchádzajúci finančný rok. Komisia postúpi aj finančnú súvahu o aktívach a pasívach Spoločenstva.
Rozpočet sa zostavuje v účtovnej jednotke stanovenej v súlade s rozpočtovými nariadeniami. Finančné príspevky dajú členské štáty k dispozícii Spoločenstvu.
Aktívne zostatky týchto príspevkov sa uložia v štátnych pokladniciach členských štátov alebo v orgánoch, ktoré tieto štáty na to určia. Počas deponovania si uložené prostriedky udržia hodnotu zodpovedajúcu ich parite ku dňu uloženia v účtovnej jednotke uvedenej v prvom odseku. Nevyčerpané aktíva možno investovať za podmienok dohodnutých medzi Komisiou a príslušným členským štátom.