Na Slovensku po páde režimu spočívajúcom na centrálne riadenom hospodárstve sa verejné financie začali opäť riadiť zásadami trhového mechanizmu, pričom sa vychádzalo najmä z riadenia verejných financií v krajinách západnej Európy ale aj USA. Vo vedeckých teórii sa začalo vychádzať z teórií tak monetaristov ako aj keynesiáncov.
V poslednom období stav verejných financií na Slovensku začal tendovať:
- k fiškálnej decentralizácii,
- k ich zosúladeniu v rámci medzinárodných integračných procesov k verejným financiám EÚ najmä v súvislosti s požiadavkami spojenými s blížiacim sa vstupom do eurozóny a teda v oblasti verejných financií ide o fiškálny pragmatizmus vyvolaný nutnosťou plniť maastrichtské kritériá vytýčené pre verejné financie.
Ide o:
- Kritérium pre deficit verejných financií stanovené na úrovni 3% HDP, ktoré sa ešte v súčasnosti neplní. V porovnaní s rokom 2002 však došlo k výraznému zníženiu deficitu z 5,7 % HDP v roku 2003 na 3,5 % HDP. Stalo sa tak predovšetkým vďaka prísnemu rozpočtovému obmedzeniu a štrukturálnym reformám. Na zníženie deficitu verejných financií na úroveň neprevyšujúcu 3 % HDP a na splnenie maastrichtského kritéria bude predovšetkým potrebné ukončiť a udržať prebiehajúce štrukturálne reformy vo verejných financiách. Potrebná je rozpočtová konsolidácia v okruhu primárneho salda v súvislosti s tým, že úrokové náklady dlhovej služby sa v horizonte najbližších troch rokov nebudú výraznejšie znižovať. Po započítaní nákladov dôchodkovej reformy (t.j. po zohľadnení výpadku príjmov z dôchodkového zabezpečenia v rámci II. piliera) by kritérium pre výšku fiškálneho deficitu malo byť splnené v roku 2007, keď by deficit verejných financií mal dosiahnuť 3 % HDP a dokonca v roku 2008 2,1 %.( verejný deficit vrátane vplyvu dôchodkovej reformy (jún 2005 3,3 % HDP, 2005 3,8 %, 2006 4,2 % HDP, 2007 3,0 % HDP, 2008 2,7 % HDP, bez vplyvu dôchodkovej reformy jún 2005 3,3 % HDP, 2005 – 3,4 % HDP, 2006 – 2,9 % HDP, 2007 – 1,6 % HDP, 2008 – 1,3 % HDP).
- Kritérium pre výšku verejného dlhu, ktoré už Slovensko spĺňa. Referenčná hodnota stanovená na 60 % HDP nebola v minulosti prekročená. V tomto roku predstavuje verejný dlh úroveň pod 40 % HDP(verejný dlh jún 2005 43,6 % HDP, 2005 36,7 % HDP 2006 38,4 % HDP, 2007 37,8 % HDP, 2008 37,5 % HDP). V najbližších rokoch sa verejný dlh v nominálnom vyjadrení bude zvyšovať, najmä v rámci segmentu centrálnej vlády. Tu sa súbežne s nábehom reformy dôchodkového systému v roku 2005 prejaví efekt transformácie časti implicitného dlhu v dôchodkovom systéme na explicitný tým, že časť poistencov vstúpi do druhého piliera a na náhradu výpadku príjmov v prvom pilieri budú použité odložené prostriedky získané privatizáciou. Po ich vyčerpaní bude štát musieť kryť tento výpadok v rámci rozpočtu. Vďaka očakávanému dynamickému rastu HDP a konsolidácii bežného rozpočtového hospodárenia však podiel verejného dlhu bude stabilizovaný na úrovni okolo 46 % HDP.
Vypracovanie GDPR od outsourcingovej spoločnosti SAFEDATA
GDPR je nové nariadenie EP a Rady č. 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe týchto údajov. Na Slovensku vstúpilo do platnosti 25.5.2018. Nečakajte a nechajte si vypracovať GDPR od spoločnosti Safedata.sk, ktorá je jednotkou na trhu. GDPR (General Data Protection Regulation) výrazne posilní ochranu osobných údajov v EÚ a na Slovensku. Postupne sa zavádzalo do všetkých krajín EU. Za porušenie nových pravidiel EU zaviedlo až likvidačné pokuty.