E-government na Slovensku

E-government na Slovensku

Kritika stavu e-governmentu na Slovensku prichádza už niekoľko rokov z Európskej únie. Napriek tomu, že úroveň elektronických služieb verejnej správy sa v Európe celkovo zvyšuje a služby, ktoré umožňujú obojstrannú komunikáciu sa stávajú bežnou normou, v prípade Slovenska správa lakonicky uvádza: „Možno konštatovať vzostup porovnateľný s rastom ukazovateľov za EÚ (28). Oba ukazovatele (komplexnosť online služieb a plná online dostupnosť služieb) však dosahujú nižšie hodnoty ako EÚ (10) a EÚ (28) (t.j. hodnoty nových členských krajín i celej EÚ).“Zatiaľ čo online služby dosahujú v prípade EÚ (28) úroveň 75%, v prípade Slovenska iba 50%. Inými slovami, kým služby v rámci celej EÚ sú na úrovni obojsmernej  interakcie (tzn. pomocou verejne prístupnej internetovej stránky je možná vzájomná komunikácia – interakcia – medzi poskytovateľom na jednej strane a klientom na strane druhej), v rámci Slovenska iba na úrovni jednosmernej interakcie (tzn. z verejne prístupnej internetovej stránky si môže klient stiahnuť tlačivá, formuláre alebo iné dokumenty potrebné na začatie administratívneho spracovania príslušnej verejnej služby).

Ešte horšie vyznieva toto hodnotenie, ak ho sledujeme optikou vzájomného porovnania medzi krajinami. V oboch zostavených rebríčkoch skončilo Slovensko katastrofálne. Spomedzi 28 skúmaných krajín sme obsadili predposlednú priečku.

V akom stave sa nachádzajú elektronické služby verejnej správy v roku 2007, dokumentuje nasledujúca analýza. Hodnotenie je založené na metodológii konzultačnej a poradenskej firmy CapGemini, ktorá ju vytvorila ako základ pre meranie úspešnosti procesu zavádzania e-governmentu v krajinách Európskej únie.

Jedno z kľúčových kritérií je dosiahnutá úroveň e-služieb poskytovaných občanom a podnikateľom. Ako základ pre toto hodnotenie definovala Európska komisia 20 verejných online služieb, z ktorých je 12 určených pre občanov a 8 pre podnikateľov, resp. právnické osoby. Každá zo skúmaných služieb hodnotená na jednej z piatich definovaných úrovní – od 0, čo znamená, že poskytovateľ služby je bez online pripojenia až po 4, teda možnosť úplnej elektronickej transakcie.