Deklarácia NATO – RUSKO

Prijatá na summite v Ríme 28. mája 2002.

Na začiatku 21. storočia žijeme v novom, úzko vzájomne závislom svete, v ktorom bezprecedentné nové hrozby vyžadujú zvýšené spoločné reakcie. Následne my, členské štáty Severoatlantickej aliancie a Ruská  federácia, otvárame dnes novú stránku v našich vzťahoch, zameraných na  zvýšenie schopnosti pracovať vzájomne v oblasti spoločného záujmu a postaviť sa  spoločne proti hrozbám a rizikám našej bezpečnosti.

Ako účastníci Zakladajúceho aktu o vzájomných vzťahoch, spolupráci a bezpečnosti, znova potvrdzujeme ciele, zásady a záväzky tam deklarované, obzvlášť naše odhodlanie budovať trvalý mier v euroatlantickej oblasti na zásadách demokracie a bezpečnosti spolupráce a na zásade, že bezpečnosť všetkých štátov v euroatlantickej spoločnosti je nedeliteľná. Sme presvedčení, že  kvalitatívne nový vzťah medzi NATO a Ruskou federáciou vytvorí zásadný príspevok k dosiahnutiu tohto cieľa. V tejto súvislosti budeme v dobrej vôli rešpektovať naše záväzky podľa medzinárodného práva, vrátane Charty OSN, ustanovení a zásad obsiahnutých v Helsinskom záverečnom akte a Charty pre európsku bezpečnosť OBSE.

Opierajúc sa o Zakladajúci akt a s vedomím iniciatívy prijatej ministrami  zahraničných vecí, tak ako sú vyjadrené v ich prehlásení zo 7.decembra 2001, viesť spoločne členov NATO a Ruska k využitiu príležitostí pre spoločné akcie dvadsiatky, vytvárame za týmto účelom Radu NATO – Rusko. V rámci Rady NATO –  Rusko, členské krajiny NATO a Rusko budú pracovať ako rovní  partneri v oblastiach spoločného záujmu. Rada NATO – Rusko poskytne mechanizmus pre konzultácie, vytváranie konsenzu, spolupráce spoločného rozhodnutia a spoločné akcie členských krajín NATO a Ruska v širokom spektre bezpečnostných problémov v euroatlantickej oblasti.

Rada NATO

Rada NATO – Rusko slúžiť ako základná štruktúra a rokovacie miesto k zlepšovaniu vzťahov medzi NATO a Ruskom. Bude pracovať na základe konsenzu. Bude jednať na základe trvalého politického dialógu o bezpečnostných problémoch medzi svojimi členmi s prístupom urýchleného určenia naliehavých problémov, stanovenia optimálneho spoločného prístupu a prijatie zodpovedajúcich spoločných akcií. Členovia Rady NATO – Rusko jednajúci v ich národnej kapacite a spôsobom zodpovedajúcim ich kolektívnym záväzkom, budú prijímať spoločné rozhodnutia a ponesú rovnakú zodpovednosť jednotlivo i spoločne za ich uskutočnenie. Každý člen Rady NATO  – Rusko môže predložiť problém, viažuci sa k plneniu spoločného rozhodnutia.

Rade NATO – Rusko bude predsedať generálny tajomník NATO. Bude zasadať na úrovni ministrov zahraničných vecí a ministrov obrany dvakrát ročne a na úrovní hláv štátov a vlád primerane podľa vhodnosti. Schôdzky rady na veľvyslaneckej úrovni sa budú konať najmenej raz mesačne s možnosťou častejších schôdzok podľa potreby, vrátane mimoriadnych schôdzí, ktoré sa zídu na základe požiadaviek ktoréhokoľvek člena lebo generálneho sekretára NATO.

Je vytvorený Prípravný výbor na úrovni Politického výboru NATO s ruskou účasťou na príslušnej úrovni k príprave schôdzí. Prípravný výbor sa bude stretávať dvakrát mesačne alebo častejšie, keď to bude nutné. Rada NATO – Rusko môže taktiež vytvárať výbory a pracovné skupiny k jednotlivým subjektom v oblastiach spolupráce na ad hoc alebo trvalom základe podľa potreby. Tieto výbory a pracovné skupiny budú využívať zdroje existujúcich výborov NATO.

Pod záštitou Rady sa taktiež budú stretávať vojenskí predstavitelia a náčelníci štábov. Schôdzky náčelníkov štátov sa budú konať nie menej ako dvakrát do roka, schôdzky na úrovni vojenských predstaviteľov raz mesačne s možnosťou častejšieho stretávania podľa potreby. Schôdzky vojenských expertov môžu byť zvolávané taktiež podľa potreby.  Rada NATO – Rusko nahrádza Stálu spoločnú radu NATO – Rusko, a bude sa zameriavať na všetky oblasti vzájomného záujmu špecifikované v Sekcii III Zakladajúceho aktu, zahrňujúce možnosť pripojiť aj ostatné oblasti po vzájomnej dohode. Práce na programe pre rok 2002 odsúhlasené v decembri 2001 pre PJC a jej podliehajúce orgány budú pokračovať a budú plnené v rámci pravidiel Rady NATO – Rusko. Členské štáty NATO a Rusko zintenzívnia spoluprácu v oblastiach vrátane boja proti terorizmu, riešenia sporov, neproliferácie, zbrojárskej kontroly a budovania opatrení dôvery, oblasti raketovej obrany, pomoci a záchrany na mori, vzájomnej vojenskej spolupráce a občianskych katastrof. Táto spolupráca môže byť doplnená spoluprácou v ostatných oblastiach.

Ako základné opatrenie v tomto smere súhlasíme s tým, že budeme usilovať o nasledujúce formy spolupráce:

  • Boj proti terorizmu: posilnením spolupráce prostredníctvom mnohostranného prístupu vrátane spoločného vyhodnotenia teroristických hrozieb v euro – atlantickej oblasti zameraním na špecifické hrozby, napríklad proti ruským resp. jednotkám NATO, civilnému letectvu, alebo rozhodujúcej infraštruktúre: prvým krokom bude vyhodnotenie teroristických hrozieb NATO, Rusku a mierovým silám na Balkáne.
  • Krízové riešenia: zosilnenie spolupráce vrátane: pravidelnej výmeny názorov a informácií o mierových operáciách, vrátane pokračujúcej spolupráce a konzultácií o situácii na Balkáne: zosilňujúce vzájomnú prepojenosť medzi národnými mierovými zbormi vrátane spojených a koordinovaných cvičných iniciatív: a ďalej vyvinúť všeobecný koncept pre spoločné mierové operácie NATO – Rusko.
  • Neproliferácia: čo najširšiu a zosilňujúcu spoluprácu proti šíreniu zbraní hromadného ničenia (WMD) a prostriedkov ich nosičov, prispieť k posilneniu existujúcich opatrení pre nešírenie prostredníctvom: výmeny informácií, vedúcich k spoločnému vyhodnocovaniu globálnych trendov pri šírení nukleárnych, biologických a chemických činiteľov a výmeny skúseností s cieľom využitia príležitostí pre zintenzívnenie praktickej spolupráce na ochranu pred nukleárnymi, biologickými a chemickými činiteľmi.
  • Kontrola zbrojenia a budovania prostriedkov dôvery: s odvolaním sa na prispenie kontroly zbrojenia a budovania prostriedkov dôvery (CSBMs) pre stabilitu v euro atlantickej oblasti a zdôrazňujúce patričnosť k Zmluve o konvenčných zbraniach v Európe (CFE) ako základného kameňa európskej bezpečnosti, budeme spolupracovať k jej ratifikácii všetkými štátmi, aby vstúpila do platnosti ako Dohoda pre prijatie Zmluvy CFE, ktorá umožní prístup i krajinám mimo CFE: pokračovať v konzultáciách o CFE a o Zmluve o otvorenom nebi a pokračovať v konzultáciách nukleárnych znalcov NATO – Rusko.
  • Oblasť raketovej obrany: stupňovať konzultácie v oblasti raketovej obrany (TMD) zvlášť pre TMD koncept, terminológie systému a systémových schopností, analyzovať a hodnotiť možné úrovne interoperability medzi jednotlivými TMD systémami a využiť príležitosti k zintenzívneniu praktickej spolupráce vrátane spoločných cvičení.
  • Pomocné a záchranné operácie na mori: monitorovať a pripraviť v rámci NATO – Rusko dokument o záchrane posádok ponoriek a pokračovať v ďalšej spolupráci, otvorenosti a dôvere medzi NATO a Ruskom v oblasti záchranných operácií na mori.
  • Vzájomná vojenská spolupráca a obranné reformy: zvýšiť vzájomnú vojenskú spoluprácu vo vzájomnú operatívnosť, zvýšením spoločných cvičení a vedením spoločných testov: zvážiť možnosť vytvorenia integrovaného vojenského centra NATO – Rusko pre úlohy, pred ktorými stojíme v 21. storočí: zvýšiť spoluprácu v obranných reformách a ich ekonomických aspektov, vrátane konvergencie.
  • Občianske ohrozenia: v budúcnosti zvýšiť mechanizmus spolupráce NATO – Rusko v súvislosti s občianskymi ohrozeniami. Základnými krokmi by mala byť výmena informácií o minulých katastrofách a výmena informácií o WMD (zbrane hromadného ničenia) a dôsledkoch.
  • Nové hrozby a výzvy: v súvislosti s oblasťami hore uvedenými, využiť všetky možnosti pre porovnanie nových hrozieb a výziev v euro-atlantickej oblasti v rámci aktivít Výboru NATO pre výzvy modernej spoločnosti (CCMS): iniciovať spoluprácu v oblasti civilnej a vojenskej leteckej kontroly: usilovať o zvýšenie vedeckej spolupráce.